Seriously Surprising

Seriously Surprising, dat is het nieuwe kantoor van JWT Amsterdam op het Amsterdamse Leidseplein. We stellen Alrik Koudenburg en RJW Elsinga drie vragen, de ontwerpers van het bijzondere interieur.

Lees verder

Een prachtig bureau op een prachtige locatie, dat is het nieuwe kantoor van reclamebureau JWT. We stellen Alrik Koudenburg en RJW Elsinga drie vragen, de ontwerpers van het bijzondere interieur.

door Willem van Roosmalen

Een prachtig bureau op een prachtige locatie. Wat was de briefing van JWT?

Een goeie klant op een fijne locatie geeft je natuurlijk al een voorsprong als je er op uit bent iets bijzonders te creëren. De briefing – van wat toen nog UbachsWisbrun JWT heette – was eigenlijk heel open: ‘verras ons’. Ze kenden ons werk. De wensenlijst was kort – 78 werkplekken met ruimte voor 100 man in de toekomst / 3 vergaderruimtes (voor 4-6 man, 6-8 man, en 12 man) en 4 werkkamers, waarvan best één stilte kamer en/of bibliotheek mocht zijn. Er was geen programma van eisen – wel de vraag om het ‘Seriously Surprising’ te maken. Dat is de belofte van het bureau, ons interieur is daar de vertaling van.

jwt-amsterdam-CAFE-135-photo-by-Kasia-Gatkowska jwt-amsterdam-DO-203-photo-by-Kasia-Gatkowska

Om van toegevoegde waarde te blijven in een constant veranderende markt heeft JWT Amsterdam hun definitie van waar een reclamebureau aan moet voldoen volledig opnieuw vormgegeven. Wij zijn in het afgelopen jaar met hun meegegaan in een interessant intern proces om dat te verwezenlijken. Aan ons was het de taak om die hedendaagse relevantie tastbaar te maken voor nu en de nabije toekomst, voor klanten en personeel.

Kan je ‘s wat vertellen over het proces? Hoe ben je gestart, welke uitdagingen moest je aangaan en heb je dat allemaal alleen gedaan?

Voor de opdrachten die ik als design director aanneem, ga ik altijd opzoek naar wat het juiste team is om de klus mee te klaren. Ik heb voor dit interieur gekozen te werken met RJW Elsinga, een designer-artist met een prettig hoofd vol originele ideeën. Het was voor mij wel even zoeken naar wat de beste aanvliegroute is voor dit XL interieur. We begonnen met de eerste fase (zo’n 70% van de totale klus) in Januari 2012 en 4 maanden later zat JWT er al in. En dan moet je weten dat we bijna alles custom-made hebben laten maken.

jwt-amsterdam-HALL-014-photo-by-Kasia-Gatkowska jwt-amsterdam-MAKE-219-photo-by-Kasia-Gatkowska

In de tussentijd kreeg ik ook een dochter – dus het was best puzzelen om het allemaal in zo’n korte tijd gerealiseerd te krijgen. Daarin hebben RJW Elsinga en ik erg fijn samengewerkt, samen met een legertje aan tekenaars, 3D visualisers, grafisch vormgevers, illustratoren, meubelmakers, en stijlisten. Uiteindelijk heeft Kasia Gatkowska alles voor ons gefotografeerd, nadat we fase 2, de visuele ‘funk’, begin 2013 hebben opgeleverd, precies één jaar nadat we begonnen aan fase 1.

Een klus als dit begint bij de locatie… we hebben behoorlijk wat tijd doorgebracht op de verdieping van 1850m2 boven de Apple store aan het Leidseplein. Als je goed kijkt geeft een ruimte altijd tips over hoe haar het beste te gebruiken.

Daarnaast hebben we geregeld overleg gehad met Ralph Wisbrun (managing partner) en Bas Korsten (creative director) van JWT Amsterdam om te bespreken hoe zij het bureau willen gaan runnen. Dat gaf ons weer handvatten om te kijken hoe we daarin kunnen bijdragen, waardoor het geheel alleen maar beter wordt. Zij hebben JWT Amsterdam opgedeeld in 3 afdelingen: THINK (strategie/copy/creatie), DO (account/traffic/rtv en onlineproducers), en MAKE (studio/foto/film).

jwt-amsterdam-MULISCH-ROOM-239-photo-by-Kasia-Gatkowska jwt-amsterdam-THINK-001-photo-by-Kasia-Gatkowska

Een eigenzinning handschrift of stijl is mooi maar niet heilig, we leveren het liefst een perfect maatpak voor de klant en in het verzamelen van relevante informatie, vormt er zich in het eerste deel van het proces een beeld van hoe we het het beste kunnen aanpakken. Als je weet WAT er nodig is dan volgt de HOE vanzelf… en that’s the fun part. Maar een uitdaging was het van tijd tot tijd wel. Qua uitzoekwerk en de grenzen van de designcapaciteit als tweemans duo. Maar ook in het aansturen van de rest van het team en de vele toeleveranciers. Daarnaast heb je te maken met pittige deadlines voor elke stap in het proces en met interne beslissingsmakers (die lang niet altijd allemaal hetzelfde willen) – het is al met al een bijzondere dans. De klant is super leuk, het team uit ons eigen netwerk zijn al vrienden dus ja – dan geven mensen veel en komt t uiteindelijk altijd goed.

Waar ben je het meest trots op binnen dit project?

Ik denk op 1: dat we een Grand-café hebben gerealiseerd. Én…dat JWT ons suggestie heeft overgenomen voor een eigen kok (bijna al het personeel eet elke dag weer bij JWT Amsterdam aan de keukentafel, wat het er erg gezellig maakt).

En ja de diversiteit is te gek, petje af voor de klant én de bouwers om daar in mee te gaan. Dat komt met stip op 2 van waar we trots op kunnen zijn.Van een vergaderzaal in een kas met grote planten, tot kleurige mega robotkasten, xl ronde zitbanken voor 8 man tot kleine werkplekken en grote werkeilanden die door space-dividers van 1.80m hoge Amsterdamse huisjes van elkaar worden gescheiden. En grote WOW letters als boekenkast – en verder gekke prints en wilde illustraties, Skype-bel-cabines tot en met een reuze-konijn-als-prijzenkast voor alle awards die JWT Amsterdam in haar verleden heeft binnengesleept. ‘Seriously Surprising’ is wat het is (— mission completed :).

» Koudenburg-Elsinga

jwt-amsterdam-THINK-003-photo-by-Kasia-Gatkowska jwt-amsterdam-THINK-082-photo-by-Kasia-Gatkowska