Nieuwe manier van winkelen

Een nieuwe manier van winkelen, de kwaliteit en zorg die in de details zitten en het verhaal achter de naam. Jochem Leegstra van ...,staat legt persoonlijk uit wat dit totaalproject zo bijzonder maakt.

Willem van Roosmalen
Bilder & De Clercq logo

Wat maakt Bilder & de Clercq een niéuw food concept?

In principe is het de manier waarop het eten wordt aangeboden. Het idee van Bilder & De Clercq is simpel: een winkel ingericht naar gerecht, waarbij alle ingrediënten van een bepaald recept in de juiste hoeveelheid voor één of twee personen worden aangeboden. Op de bijgeleverde receptkaart van Bilder & De Clercq wordt door middel van foto’s stap voor stap uitgelegd hoe de gerechten thuis op de juiste wijze snel en eenvoudig bereid moeten worden.

Er zijn 14 gerechten verdeeld over 7 tafels. Mooie en gezonde gerechten – ontwikkeld en bedacht door chefs – op ingrediënt niveau in de juiste hoeveelheden. Als er bijvoorbeeld 1 teentje knoflook in een gerecht gaat, of een aantal gram kruiden of parmezaan, koop je ook werkelijk die hoeveelheid per persoon (ipv een zak met 3x knoflook of een pot kruiden). Niet alleen voordeliger (alle maaltijden zitten deze week tussen de 2,25 en 7,95 p/p) maar ook duurzaam, je gooit niks weg. Daarnaast is er per gerecht ook een passende wijn, desserts en zijn er veel heerlijke en biologische producten en spulletjes voor in de keuken. Vers brood, een proefkeuken en een espressobar…Die combinatie maakt het in Nederland een nieuw foodconcept. Een nieuwe manier van winkelen, via inspiratie.

Bilder & De Clercq interieur 2 Bilder & De Clercq info leaflet

Hoe zien we dat terug in het door jullie ontworpen interieur en de huisstijl?

…,staat ontwikkelde voor Bilder & De Clercq echt een totaalconcept, van merk, naam en identiteit, fotografie en communicatie tot koffiekopjes en denim schorten toe (gemaakt door de verse studenten van de Amsterdamse Jean school!). En ook het door …,staat ontworpen interieur met custom presentatie-meubels is passend bij het vernieuwende karakter van de zaak. In iedere tafel is een koelkast verwerkt, de tafels hebben meerdere hoogtes, goede food fotografie die inspireert en laat zien wat je koopt en een duidelijk geïntegreerd display. Menukaarten met hierop alles wat je nodig hebt, hoe het eruit ziet en zelfs hoe je het maakt, stap voor stap, binnen 10-25 minuten.

BdC_receptkaart_BakedAppelAmaretto B&dC_receptkaart_BakedAppelAmaretto2

Bij Bilder & De Clercq dus ook geen traditionele, saaie gangpaden zoals bij ‘gewone’ supermarkten. Bezoekers komen binnen tegenover een uitnodigende bar waarin de kassa’s, koffiebar en keuken verenigd zijn. De tafels waarop de gerechten worden gepresenteerd, vormen als het ware marktkraampjes waar bezoekers tussendoor kunnen lopen. De verschillende kleuren grijs in combinatie met warme houtkleuren en kopergroen geven de winkel een frisse, eigen uitstraling. Handgevormde tegels, koperen fittingen, op maat gemaakte meubels in hout en staal, een betonnen vloer en vintage meubels zorgen voor een lichte, industriële sfeer en tegelijk voor dat ambachtelijke gevoel van een ouderwetse kwaliteitskruidenier. De kwaliteit en zorg die kenmerkend zijn voor de producten van Bilder & De Clercq, worden volledig doorgevoerd in het totaal design en de huisstijl.

Bilder & De Clercq interieur

Kan je proberen uit te leggen hoe je zo’n integraal project aanpakt? (naming/branding/interieur) en wat jullie aanpak bijzonder maakt?

…,staat  is bij dit project ingezet zoals …,staat bedoeld is. Het creatieve totaal traject: samenwerking van strategie, concept, grafisch ontwerp, interieur ontwerp en architectuur – al deze disciplines in huis maakt maakt ons bijzonder en bij Bilder & De Clercq is alles benut.

De naam was eerst Grocerease, legt het idee op zich perfect uit, Grocery made easy, maar als naam hadden wij er moeite mee, teveel een papieren concept. Gaat niet werken. De twee verse, enthousiaste ondernemers Diederick en Rogier hebben we als vertrekpunt genomen en het jongensboek kreeg de naam Bilder & de Clercq (bekt lekker, sympathiek, luxe en tevens een ode aan de plek van de eerste store op de hoek van de Bilderdijkstraat & de Clercqstraat)

De samenwerking ging verder dan de architectuur / interieur en branding; ook naming, diep doorgewerkte identiteit en fotografie directie en de PR. Binnenkort ook co-branding (nu werkt B&DC al met FROZZ frozen yoghurt en Handgemaaktbrood samen en een aantal kleinere bijzondere partijen). Het totaal is zo ontworpen dat we meerdere zaken kunnen uitrollen, zonder dat het als een keten voelt. Er zit veel liefde en detail in.