Inhuldiging Willem Alexander

Wat een eer. En wat een uitdaging. Affiches, abri's, vlaggen en gebouwen. De hele stad moet versierd worden. De taak: iets ontwerpen dat Amsterdam in bijzonder licht zet wanneer de hele wereld toekijkt hoe wij feest vieren. We stellen 3 vragen aan ontwerpbureau Koeweiden Postma.

Willem van Roosmalen

Wat een eer! Met welk uitgangspunt zijn jullie aan dit project begonnen?

Het is zeker een eer! De briefing was een vraag naar een creatief concept voor citydressing op verschillende plaatsen in de stad. Amsterdam zal die dag over de hele wereld in de belangstelling staan en moet zich van haar beste kant laten zien.

Het enige vaste uitgangspunt was dat in het kerngebied rond de Dam de kleuren rood wit en blauw de boventoon moeten voeren. Voor de rest van de stad, waar een ‘gewone’ koninginnedag aan de gang is, is dat oranje met de afzender I AMsterdam. Er werd gevraagd om een ontwerp met internationale uitstraling. Feestelijk, maar ook eenvoudig, passend bij deze sobere tijd. Dus niet overdadig met veel goud ofzo. Omdat het geen kroning is maar een inhuldiging, was het geen optie om met kroontjes, scepters of andere regalia te werken.

KoeweidenPostma_1KoeweidenPostma_2KoeweidenPostma_3

Vanuit de initialen is het concept geboren. Wat vonden jullie het meest belangrijk voor de uitwerking van dit simepele (maar krachtige) idee?

Het monogram was als het ware een kado waar we een sterk uitgangspunt uit konden distilleren. Daaruit volgden als vanzelf de lijnen en hoeken voor de rest van de vormentaal. Het belangrijkst vonden we om een krachtig, modern beeld neer te zetten, flexibel genoeg om op alle verschillende dragers van het canvas te spatten. Het moest Nederlands worden, feestelijk, maar ook mooi en koninklijk.

KoeweidenPostma_4 KoeweidenPostma_5 KoeweidenPostma_6

In korte tijd moest er veel gedaan worden, wat was de grootste uitdaging tijdens dit project?

We hadden een week de tijd voor de pitch! De korte tijd en de beperkte elementen waren zeker een uitdaging maar zorgden ook dat we met een eenvoudige oplossing moesten komen. Ook de grote doelgroep was een uitdaging: prins Willem Alexander wordt straks de koning van alle Nederlanders, dus willen we dat het eindresultaat iedereen aanspreekt van jong tot oud. Een beeld dat die bijzondere dag kenmerkt…aan de eerste enthousiaste reacties te horen lijkt dat te zijn gelukt.

KoeweidenPostma_7 KoeweidenPostma_8 KoeweidenPostma_10

» Koeweiden Postma