Dirk Hardy

Willem van Roosmalen

Wie ben je en zou je de lezers van Fontanel uit kunnen leggen wat je afstudeerwerk inhoudt?

Mijn naam is Dirk Hardy en ik ben compleet geobsedeerd door fotografie. Dit jaar studeerde ik als fotograaf af op de Willem de Kooning Academie in Rotterdam. Als vijfentwintigjarige fotograaf ligt mijn passie bij geënsceneerde en gestileerde fotografie. Mijn werk komt voort uit persoonlijke ervaringen, fantasieën en fascinaties, maar ook uit observaties uit het dagelijks leven die ik gebruik om de kijker een spiegel voor te houden of iets te vertellen. Het manipuleren van de relatie tussen vorm en inhoud is daarbij van groot belang. Mijn manier van werken lijkt erg beïnvloed te zijn door mijn universitaire opleiding architectuur, waarvan ik vier jaar geleden afscheid nam om volledig voor mijn passie te gaan: fotografie. Mijn geënsceneerde foto’s zijn vaak zorgvuldig tot in het detail uitgedacht, en ik houd graag alle controle in zowel de voorbereiding als de afwerking. Mijn ontworpen fotografische beelden komen langzaam tot stand, wat mede zorgt voor de verstilde esthetiek van de wereld die ik laat zien.

Mijn afstudeerjaar heeft compleet in het teken gestaan van mijn afstudeerwerk, genaamd Clay. Clay is het resultaat van een groot onderzoek van vijf maanden naar de onlosmakelijke relatie tussen beeldcultuur en ideologie, die een bepalende rol speelde in de wereldgeschiedenis. Eeuwenlang hebben leiders bewezen extreem bewust te zijn van de kracht van het beeld, inclusief zijn manipulatieve eigenschappen. Onder invloed van een onverzadigbare honger naar macht ontwerpen zowel individuen als groepen een zorgvuldig geconstrueerde visuele taal om hun ideologie aan het volk te propageren. Een onderzoek naar de esthetiek van macht en leiderschap door de tijd onthulde een ondergedompeld patroon van inwisselbare overeenkomsten, technieken en visuele elementen die worden ingezet om een ideologie te verkondigen. Door deze taal te deconstrueren, legt Clay de kunstmatigheid ervan bloot.

Wat hoop je over een jaar te doen?

Clay is mijn grootste project tot nu toe, en het verweven van theorie met persoonlijk beeldend werk heeft mijn fotografie een nieuwe weg doen inslaan die ik bij toekomstige projecten verder ga verkennen. Met mijn afstudeerwerk heb ik mezelf bewezen dat alles mogelijk is, en ik niet hoef terug te deinzen voor een idee dat op het eerste oog onhaalbaar groot lijkt. Geen concessies. Aankomend jaar stort ik me volledig op het realiseren van nieuwe projecten, die ik hoop te kunnen financieren met opdrachten en de verkoop van mijn werk. Verder ga ik ervoor zorgen dat Clay zo veel mogelijk tentoongesteld wordt, en kijk ik erg uit naar de documentaire die over het project zal verschijnen in het najaar. Tot slot zou ik vertegenwoordiging door een galerie en een agentschap niet onaangenaam vinden, maar wellicht past dat meer in een vijfjarenplan.

Hoe kijk je terug op je opleiding, uit welke momenten haalde jij de meeste voldoening?

Afkomstig van een technische universitaire studie-omgeving, was de overstap naar de kunstacademie een cultuurshock in de positieve zin. Met name de persoonlijke benadering, de relatief kleine groepen, en de openheid waren een verademing. Als kunstacademie student leer je ook jezelf kennen en wordt je uitgedaagd om te durven delen en kritiek niet persoonlijk op te vatten. Deze ontwikkeling heeft me in vier jaar veranderd, en gevormd tot een beeldmaker met baggage. Uiteraard stopt de ontwikkeling niet als de academie stopt, maar de academie bewapent je om het zelfstandig voort te zetten.

Hoe zeer ik het contact met mijn docenten en medestudenten heb gewaardeerd, mijn grootste voldoening haalde ik uit mijn stage. Een droom werd werkelijkheid toen ik in 2013 zes maanden in New York mocht wonen om te werken voor de Nederlandse fotograaf Pieter Henket. Een fantastische stage in de stad waar ik volwassen ben geworden. Alle uitdagingen die komen kijken bij het wonen en werken in het buitenland, hebben me soms zwaar op de proef gesteld maar hebben me in sneltempo ontwikkeld en wereldwijs gemaakt. Het verruilen van de veilige academie voor het harde en snelle New York is erg goed uitgepakt, het was de mooiste ervaring van mijn leven. Een terugkeer sluit ik niet uit, het is een grote wens, maar daarvoor wacht ik nog even het juiste moment af.

Dirk Hardy

1-CLAY_Hardy_Dirk_Jesus_Christ-M 2-CLAY_Hardy_Dirk_Napoleon_Bonaparte-M 3-CLAY_Hardy_Dirk_Joseph_Stalin-M 4-CLAY_Hardy_Dirk_Adolf_Hitler-M 5-CLAY_Hardy_Dirk_Tom_Cruise-M 6-CLAY_Hardy_Dirk_Self_Portrait-M testje

 Supported by Adobe

We zijn erg blij dat Fontanel Finals 2014 gepresenteerd wordt in samenwerking met Adobe Nederland. Adobe speelt met zijn Creative Cloud in op future proof software voor de gehele creatieve industrie. De ideale partner voor Fontanel Finals 2014, dat voor de zevende keer een waardig podium biedt aan het grootste aanstormende creatieve talent van Nederland.