Wouter le Duc

Chris van Veghel

Wie ben je en zou je de lezers van Fontanel uit kunnen leggen wat je afstudeerwerk inhoudt?

Mijn naam is Wouter le Duc. Ik ben dit jaar afgestudeerd in de richting fotografie aan de Willem de Kooning Academie te Rotterdam. Sinds ik mij kan herinneren heb ik met respect en fascinatie gekeken naar mensen die op een bijzondere manier invulling geven aan hun leven. Dit is voor mij de aanleiding geweest om verhalen te gaan vertellen over mensen die zich op de rand van de samenleving bevinden, bij toeval of door een bewuste keuze.

Ik vertel fictieve en non-fictieve verhalen welke zijn geïnspireerd door een interesse voor mensen met een ongebruikelijk levensverhaal, actuele ontwikkelingen, persoonlijke ervaringen en historische figuren. Na een jaar lang onderzoek doen naar sektes heb ik mij in mijn afstudeerproject ‘The God Machine’ gericht op het verhaal van sekteleider John Murray Spear. Dit werk, wat zich op de scheidslijn van waarheid en fictie bevindt, dient als een blauwdruk voor het verhaal van andere sektes.

In dit werk richt ik mij op de menselijke kant van sektes. Wat beweegt deze mensen om deel uit te maken van een sekte en wat voor houvast geeft hen dit in het leven? John Murray Spear was ervan overtuigd dat hij een instrument van God was. Van een groep prominente overledenen kreeg hij instructies door om een machine te gaan bouwen. Deze machine zou bij voltooiing God op aarde representeren en zou een oneindige hoeveelheid energie verspreiden, welke alle ongelijkheid in de wereld zou wegnemen. Samen met zijn volgelingen heeft hij deze fysieke Messiah gebouwd.

Wat hoop je over een jaar te doen?

Mijn afstudeerproject heeft de interesse gewekt van de ZERP Galerie waar ik me onlangs bij heb aangesloten en waar het komend jaar ontzettend mooie dingen gaan gebeuren. Ook is mijn project gepubliceerd in NRC Next, op Gup Magazine en Thisispaper en heeft Jack Wouterse me geïnterviewd voor het tv-programma Moois. Ik wil komend jaar deze lijn van publicaties voortzetten en werk eraan om mijn werk nationaal en internationaal vaker te exposeren.

Verder ben ik onderzoek aan het doen voor nieuwe projecten. Deze projecten wil ik komend jaar uitvoeren. Daarnaast wordt op 12 September mijn werk voor De Kracht van Rotterdam gepresenteerd en werk ik sinds kort in opdracht van de Boekenkrant. Ik wil het werken in opdracht voort blijven zetten en hoop over een jaar een goede balans te hebben gevonden tussen het maken van vrij werk en het in opdracht werken.

Hoe kijk je terug op je opleiding, uit welke momenten haalde jij de meeste voldoening?

Terugkijkend op mijn studie vind ik het fascinerend hoeveel je kan leren en maken in vier jaar tijd. De eerste twee jaar was ik vooral bezig met experimenteren. Bij elk project iets nieuws proberen. Soms was het eindresultaat geslaagd en andere keren verre van. Van deze tijd heb ik veel geleerd over wie ik ben als fotograaf en wat mijn stem is. In de laatste twee jaar heb ik meerdere grote projecten gedaan waarin ik de kennis en ervaring uit deze experimentele fase heb toegepast. Daarnaast heb ik stage gelopen bij Rob Hornstra, een periode waar ik ontzettend veel van heb geleerd over het werken als zelfstandig fotograaf.

Op de academie haalde ik de meeste voldoening uit de besprekingen over het werk, dat van mezelf, maar misschien nog wel meer dat van klasgenoten. Als je goed luistert kun je hier zo ontzettend veel van leren.Maar mijn meest bijzondere ervaring is het semester dat ik in Canada heb doorgebracht. Hier studeerde ik aan de Emily Carr University of Art + Design in Vancouver. Ik vond het fantastisch om een half jaar in een andere cultuur te leven, te studeren en nieuw werk te maken. Ik ben hier samen met mijn vriendin Loes Linders, in het dagelijks leven conceptontwikkelaar/art director, naartoe gegaan. We hebben daar ook voor het eerst samengewerkt, wat veel voldoening gaf en het project naar een hoger niveau tilde. Deze samenwerking hebben we dan ook voortgezet bij mijn afstudeerproject ‘The God Machine’. Die hele ervaring in Vancouver heeft ervoor gezorgd dat ik met nieuwe ogen naar de wereld kijk en me nog bewuster ben geworden van mijn rol en mogelijkheden als beeldmaker.

Wouter le Duc

Wouter_le_Duc_The_God_Machine_1 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_2 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_3 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_4 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_5 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_6 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_7 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_8 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_9 Wouter_le_Duc_The_God_Machine_10 testje

 Supported by Adobe

We zijn erg blij dat Fontanel Finals 2014 gepresenteerd wordt in samenwerking met Adobe Nederland. Adobe speelt met zijn Creative Cloud in op future proof software voor de gehele creatieve industrie. De ideale partner voor Fontanel Finals 2014, dat voor de zevende keer een waardig podium biedt aan het grootste aanstormende creatieve talent van Nederland.