Alles over de nieuwe Fontanel

Hier lees je alles over de nieuwe Fontanel: waar komen we vandaan, welke nieuwe richting gaan we op en wat zijn onze plannen voor de toekomst!

Lees verder

Zes jaar geleden begonnen we ons avontuur zonder te beseffen waar het ons zou brengen. Vandaag staan we hier bij stil en vieren we met trots de nieuwe Fontanel: exploring Dutch Creative Culture.

door Willem van Roosmalen

Waar komen we vandaan; een vleugje naïviteit

In 2006 begonnen we een blog. Omdat het kon. Vanuit passie en een vleugje naïviteit schreven we over álles wat we tegenkwamen en interessant vonden. Fontanel groeide voorzichtig en veranderde van dertien in een dozijn linkdump naar een blog met karakter.

In 2010, een paar jaartjes ervaring rijker, hielden we vast aan onze Fontanel roots en schonken we ons de titel ‘online design magazine’. We ondergingen de verandering van blog naar een platform dat nog meer haar eigen content produceerde. Door de jaren hebben we prachtige nieuwe mensen leren kennen, veel gelachen, gedronken, gepraat en daar waar het om uiteindelijk om draait: mooie stukken geschreven.

Fontanel Jobs

Met het als drijvende kracht het platform dat we door de jaren hebben opgebouwd, lanceerden we in 2011 Fontanel Jobs, de vacaturebank voor de Nederlandse creatieve industrie. Na een flinke redesign in 2012 -eentje waar we nog steeds trots op zijn- loopt de vacaturebank bijzonder goed!

jobs-screenshot

De nieuwe route

Eind 2012 hadden we eindelijk weer de tijd voor ons eerste kindje: Fontanel. In de afgelopen twee jaar is de wereld om ons heen enorm veranderd, maar wij ook. Erik, Thomas en ik zonderden ons af in de Schotse laaglanden en zijn Fontanel met een clean sheet opnieuw gaan vormen: het merk, onze propositie, de richting die we op willen gaan, met wie we dat willen doen, de mensen die we willen inspireren en de wereld waar we over willen verhalen.

_JCP8622

We kwamen tot de conclusie dat onze passies veel breder lagen dan waar Fontanel vaak voor stond: niet langer alléén de vorm van een letter, een verrassende animatie of kleur binnen een huisstijl, maar in de grotere wereld waar creativiteit plaatsvindt.

Design, kunst, muziek, film, stijl, technologie en ambacht beïnvloeden en inspireren ons allemaal. Een wereld, denken wij, die interessant is voor creatieven maar ook voor hen die graag deel willen uitmaken van de Nederlandse creatieve cultuur. Fontanel is niet alleen design meer, maar vanaf vandaag Dutch Creative Culture.

Fontanel Notes

Die wereld is zoveel groter en rijker dan waar wij drieën ons van bewust zijn, dus mag je de komende tijd steeds meer experts verwachten die over hun niche of passie gaan schrijven. Een divers, hecht team met een doel: exploring Dutch Creative Culture. De kleinere, snelle ontdekkingen vind je terug in onze Notes: het blog zoals je van ons gewend bent. Maar verwacht naast typografie, internet en animatie, ook arthouse/film, stijl, advertising, technologie, games, muziek, media, internet, producten en events.

Fontanel Stories

Onze generatie is nog nooit zo imago-, beeldbewust en gevoelig geweest. Pinterest, Facebook, Instagram, Tumblr en alle designblogs overspoelen je met een weergaloos beeld van top of the line portfolio’s en mensen die het perfect voor elkaar lijken te hebben. Wij merkten juist dat de mensen die we door de jaren heen hebben leren kennen – en hun échte leven – ons ook enorm inspireerden.

Met Stories introduceren we vaste, bijzonder vormgegeven en terugkomende rubrieken waar we niet alleen de gepolijste buitenkant ontdekken, maar ook de wereld waarin we leven, falen, succes hebben, hard werken, vergeten, lachen, samenwerken, ontdekken, jaloers en trots op zijn. Zie het als een persoonlijk kijkje in de keuken van het leven van mensen werkzaam in de creatieve industrie.

We beginnen gelijk met een drietal splinternieuwe rubrieken:

rubrieken

 

De Week Van

De eerste rubriek die we aan je voorstellen is De Week Van. Een kijkje in het dagelijkse leven van iemand met een interessante baan in de Nederlandse creatieve industrie. Van stressmomenten op het werk tot hobbies op de vrije zondag.

De rubriek is ontworpen in samenwerking met de talentvolle illustrator Rick ‘Hedof‘ Berkelmans. Komende maanden zullen er steeds meer diverse en inspirerende mensen de revue passeren; als eerste deze week Fontanel-bekende en ontwerper en Martin Pyper.

De Week Van

 

Goed Bezig

Goed Bezig is de tweede rubriek en biedt een podium waar nieuw Nederlands talent wordt geïntroduceerd en met name het portfolio boekdelen spreekt. Verwacht verfrissend werk van bekende en onbekende creatieven. Elke identiteit krijgt een eigen karakter en is ontworpen in samenwerking met Nick Liefhebber.

Goed Bezig

 

3 Vragen Aan

De laatste rubriek die we bij de lancering introduceren is 3 Vragen Aan. Dit onze manier om nieuwe projecten en initiatieven een persoonlijk podium te geven; in plaats van een pr bericht laten we de vaak enthousiaste mensen achter de schermen aan het woord. We beginnen vandaag met Jochem Leegstra van …,staat over hun werk voor Bilder & De Clercq.

3 Vragen Aan

 

Samenwerkingen

Daarnaast bieden we met de nieuwe Fontanel merken, festivals, musea en andere organisaties verschillende mogelijkheden onze inmiddels waardevolle doelgroep te bereiken: jullie, onze lezers. Mogelijkheden waar wij achter staan en trots op zijn; je kunt denken aan gesponsorde interviews, reports en interviews, het mogelijk maken van een rubriek of een custom samenwerking.

Nog maar het begin

Fontanel is voor ons een grote ontdekkingsreis, dus zien we de livegang van deze nieuwe website als een rustmoment. Even stil staan bij waar we mee bezig zijn en luisteren naar wat jullie vinden van de nieuwe Fontanel en onze plannen voor de toekomst. Het zou ons goed doen als je op Facebook iets achterlaat: kritiek en kudos zijn beide welkom!

Erik, Thomas en Willem

» Laat je mening achter op Facebook!